Kasper Hjorth har kørt på ferie i elbil siden 2011 og deler her sine bedste tip og erfaringer fra landevejen.
Er det første gang, du har feriekuffert og pas med i elbilen, kan du ifølge Kasper Hjorth gøre dig selv en tjeneste med nogle få forberedelser hjemmefra for at undgå unødige pauser og højere elpriser.
Planlæg ruten hjemmefra
»Nogle biler lader hurtigt i starten og langsomt efter 50 procent. Der skal man kende sin bil og tænke det med ind i madpauser, tissepauser og andre planlagte stop på turen,« siger Kasper Hjorth og anbefaler appen A Better Routeplanner. Den findes både til Android og iOS.
»Det er en svensker, der har lavet den, og her kan du taste stort set alle bilmodeller ind og notere, at du for eksempel vil herfra til Paris og undervejs gøre stop her og her.
Du kan også klikke af, hvis du kun vil benytte Ionity, Allego eller en anden udbyder til at lade op, og så regner appen din rute ud og fortæller dig, hvor og hvornår du skal lade. Det kan du så kombinere med spisepauser og tissepauser,« forklarer Kasper Hjorth.

Hvor skal man lade op?
For den uprøvede elbilist melder spørgsmålene sig, når man skal vælge mellem de mange opladningsudbydere.
»Typisk kører vi efter de brands, vi kender. I Tyskland har Aral ladestandere ved næsten alle tankstationer langs motorvejen, og de er nemme at komme til. Ionity er ejet af flere europæiske bilfabrikker og virker altid. Det er den, jeg helst går efter – jeg har været frem og tilbage til Italien og kunnet nøjes med den hele vejen. Den danske Spirii-app fungerer også godt i en lang række lande. Og så er der Allego, men her kan der være forskel på, hvor hurtige opladerne er,« siger Kasper Hjorth og tilføjer, at man helt generelt skal se sig for, når man bruger apps til at oplade med.
»Skrækeksemplet er apps, som har adgang til det hele,« advarer Kasper Hjorth.
For hvis man så bruger en app fra en udbyder, som har samarbejdsaftaler med andre, så koster strømmen måske pludselig noget helt andet, end man tror.
»Jeg er garvet i det her, men kan alligevel blive overrasket en gang imellem,« siger han.
REJSETIPS
De bedste og nemmeste lande at køre elbil i
Danmark er et virkelig godt og nemt land at være elbilist i, så vi er godt vant hjemmefra, siger Kasper Hjorth. Han har kørt Europa tyndt i elbil og giver her sine anbefalinger til de bedste lande at køre elektrisk i, når du skal på ferie.
• På motorvejen hele vejen gennem Europa er der ladere. Det er først, når du kommer ud i sommerhusområderne eller vindistrikterne, at det kan begynde at blive en udfordring.
• Holland er »tæppebombet« med ladere, så det er et nemt land at køre elbil i. Her er Fastned en af de største udbydere.
• Tyskland er ved at komme godt efter det. Afstanden er kort mellem laderne, og andelen af tyskere, som har elbil, er endnu ikke så stor, så der er sjældent trængsel ved ladestanderne. Her er det især Ionity, Allego og Aral. Ionity kan man køre dele af Europa rundt på alene.
• I Sverige og Norge er der aldrig langt mellem opladerne. CirkelK har standere alle steder og har en nem app.
• I Frankrig har det tidligere været lidt kulørt, hvad der var en god oplader, men her virker apps som Ionity og Spirii også nu og gør det nemmere.
På en del biler kan man sætte autochargerfunktion på og koble sit kreditkort og stelnummer op på appen. Det havde Kasper Hjorth også på turen til Harzen i påsken, så han kendte priserne på Ionity-laderne gennem deres app. Men Ionity-appen kunne også bruges på Allegos ladere, og da parret mødte sådan en, slog de til. Men i stedet for 3,90 kostede det os 7 kroner per kilowatt-time.
»Det viste sig, at når vi rullede ned i appen, var der et punkt med udlandstakster, som var automatisk indstillet. Det har jeg slået fra nu, så jeg selv kan vælge operatør. På den måde er det stadig rimelig meget et cowboymarked, hvor man skal se sig for,« forklarer Kasper Hjorth og tilføjer, at man efterhånden kan betale med kreditkort på de fleste hurtigladere, og at det som udgangspunkt altid er den bedste og billigste løsning.
»Ifølge en ny EU-lov skal der være kortlæser på alle nye hurtigladere opført efter april 2024. Så man kan godt risikere at komme frem til en lynlader, som endnu ikke har det, men de er godt i gang med at blive udrullet,« siger han.
Tesla har sit eget veludbyggede ladenetværk, som også kan bruges af andre biler, hvis man downloader deres app og tilføjer kreditkort. Prisen for strømmen ses i appen, og den varierer fra land til land og også i løbet af døgnet.

Sjatladning er altid godt
Det er sjældent på motorvejen, at der er problemer med at finde ledige ladestandere. Men når man kører ud på landet, er det altid godt at have en plan B. Der kan være længere mellem ladestanderne, og der kan være kø til dem, når du når frem, forklarer Kasper Hjorth.
»En af de begynderfejl, som er mest udbredt, er, at man når frem til hotellet med et halvt opladt batteri og tænker, at det er fint, for vi skal jo alligevel være her i to eller tre dage. Men sæt den til med det samme, for det passer typisk med, at opladeren er optaget, når du havde planlagt at lade, og så skal du starte turen med at lede efter en oplader. Tommelfingerreglen er at sjatlade, når du kan, eller at lade op på forkant, når du alligevel overnatter eller er et sted i længere tid,« siger Kasper Hjorth.

I det hele taget er det bedre at sjatlade, mens du er inde for at spise eller tisse, i stedet for at vente på, at batteriet når op på 80 eller 100 procent.
»Der er lavet forsøg med det, og den nordmand, der har rekorden, nåede at køre 2400 kilometer på autobahn på et døgn, fordi han kørte mellem flere hurtigladere og ladede i mindre bider ad gangen i stedet for at vente på at lade fuldt op hver gang,« forklarer Kasper Hjorth.
Der er ingen grund til at bekymre sig om en lang tur i elbil, men hvis du gerne vil prøve det af med en kortere rute og færre grænsekrydsninger, så start i vores nabolande, anbefaler han.
»Skandinavien er langt fremme, så hvis man skal starte et sted, er det et godt bud. Der er masser af ladestandere i både Sverige, Norge og Finland, og der er mange som har kørt turen hele vejen til Nordkap. Det er bare med at komme ud og prøve det – og så huske at sænke skuldrene, allerede når man triller ud ad carporten og tænke, at ferien allerede er begyndt,« siger han.
REJSETIPS
Kasper Hjorths tips til turen
Lad ekstraudstyret blive hjemme
I starten slæbte jeg omformer, nødlader og alt muligt andet med, som fyldte i bagagerummet. Men det sommerhus, du når frem til, har typisk ikke en elinstallation, som kan klare at lade en bil op, så det vil tage flere dage at lade den op, og du risikerer også at brænde stikket helt af. Så lad alt det blive hjemme – også ladebrikker – og nøjes med et kreditkort til hurtigladerne.
Vælg din app med omhu
Undgå at downloade for mange apps hjemmefra. Det kan blive nødvendigt, når man står derude, og udvalget er begrænset, at man henter en ny app, men det er ikke nødvendigt med fem apps hjemmefra. Download en eller to apps til store ladeudbydere, som strækker sig bredt ud i Europa. Jeg foretrækker selv Spirri og Ionity – og CirkelK, hvis jeg skal nordpå”.
De bedste ladestationer på rejsen
Gør ladestoppet til en oplevelse. Flere steder i Europa tilbyder god mad og fine faciliteter.
En af de bedste ladelokationer er ifølge Kasper Hjorth Seed & Greet, som ligger øst for Düsseldorf. Her er bistrobageri med pizza, tærter og specialiteter samt en døgnåben “marktbox” med brød, snacks og drikkevarer – og selvfølgelig hurtiglader og mange standere. Adresse: Nordpark 2-4, D-40724 Hilden
En anden favorit er DCC i Mandal på sydspidsen af Norge. Her er overdækket ladeplads, McDonald’s og delikatessemarked med sunde måltider, siddepladser og legeområde. Lokation: Mandal, Sydnorge.
Og CirkelK i Vädermotet udenfor Göteborg, hvor et stort udvalg af friske sandwhiches og salater, børnemenu og traditionel svensk fika samt mulighed for selvbetjening og – naturligvis – hurtigladere fremhæves. Adresse: Halvorsäng 20, Göteborg, Sverige.
Coverbilledet er taget af Per Pixel Petersen, Visit Sweden.
Denne artikel blev første gang bragt i FRI den 31. maj 2025.
Mangler du inspiration til kør-selv-ferien? Find flere artikler her

